sunnuntai 29. joulukuuta 2013

"Oittut tammuu, aitti mäti tuttuu, määäätiiiii tuuuutttuuuu"

Huhhuh, onpas ollut joulu!
Kyllä, Elle tapasi joulupukin. Syliin menoa ei edes ehdotettu (kun pukki pelotti vähän äitiäkin), mutta käsi kädessä uskallettiin hakea lahjoja. Niitä tulikin niin paljon, ettei paluukyytiin mahdu, täytynee jonkun tulla pian perässä Turkuun!

Kuvan otti Mellu-täti
Mummulassa Elle on mm. ratsastanut keppihevosella ja lampaalla, syöttänyt niille (ja kaikille muillekin) pikkuisia muovihedelmiä, silitellyt Reetta-hamsteria ja ihmetellyt rokkaavaa sammakkoa ("ammatto uutettaan!!") kerta toisensa jälkeen. Aina väliin on tanssittu tiptapia, Elle osaa jo laulunsanoja melkein kokonaisia säkeistöjä!

Jouluruokapöydästä ainoa, mitä hän suostui syömään, oli vanha tuttu maksalaatikko. Joululimppu ja riisipuuro sentään maistuivat. Ja isomummun karjalanpaisti ja rusinapullat. Isomummulan yli satavuotiaaseen kehtoon pikkuinen kiipesi leikkimään päiväunia, mutta nukahtikin sinne oikeasti. Ja isopappa oli edelleen pelottava partoineen päivineen, vaikka kuinka osaisi korjata rikkinäisiä lamppuja.

Luultavasti mielenkiintoisimpia tuttavuuksia tällä reissulla ovat kuitenkin olleet ne enemmän-ja-vähemmän ikätoverit:
  • 1,5-vuotias Maria, joka oli mukana tutkimassa tuoreita joululahjoja, ja jonka sanavarasto oli osapuilleen "tättättää" eikä juuri muuta. Oikein nätisti tulivat toimeen pikku tonttutytöt, vaikka välillä olikin hieman epäselvyyttä siitä, kenen lahjoista oli kyse. Onneksi niitä riitti.
  • Yksivuotiaat kaksoset Lilja ja Tuomas, joiden kanssa saatiin taas harjoitella lelujen jakamista ja kädestä ottamattomuutta, ja joiden seura lopulta aiheutti Ellen taantumisen konttaavaksi ja jokeltavaksi vauveliksi. Onneksi sitä ei kauaa kestänyt, sillä jo samana päivänä ilmestyi mökkinaapuriin...
  • ...esikouluikäinen Sara-Sofia. Siinä taisi olla Ellen ensimmäinen idoli. Voi miten Elle kiehnäsi isomman tytön kainalossa ja änkesi itsensä sohvalle Saran taakse, jotta saisi tämän syliinsä! Mutisi vielä itsekseen: "Ala on niiiin iso tyttö!" Pian Elle jo väsähtikin siihen kehtoon, ja sitten tuli jo lähtö pois isomummolasta ja mökiltä. Ainoa, mikä siinä jäi harmittamaan, oli ettei Elle päässyt tanssimaan tonttutanssia Saran kanssa!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti